Τρίτη, 23 Αυγούστου 2011

Το αλκοόλ είναι άγγελος, αλλά και φονιάς



Το αλκοόλ είναι άγγελος, αλλά και φονιάς


Η μέτρια και ελεγχόμενη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προσφέρει κάποια οφέλη για την υγεία. Παρόλα αυτά είναι εύκολο να παρασυρθείτε σε υπερβολική κατανάλωση με αποτέλεσμα να προκαλούνται σοβαρές συνέπειες για την υγεία.
Ίσως ακούγεται περίεργο που από την μία μπορεί να προσφέρει κάποια οφέλη για την υγεία,ειδικά για την καρδιά σας και από την άλλη πλευρά μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για προβλήματα υγείας και βλάβες στην καρδιά.
Τι από τα δύο ισχύει; Όταν πρόκειται για την κατανάλωση αλκοόλ, το κλειδί είναι να το καταναλώνετε με μέτρο. Βέβαια, στην περίπτωση που δεν πίνετε καθόλου, δεν υπάρχει λόγος να ξεκινήσετε για να καρπωθείτε τα όποια οφέλη για την υγεία σας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, άλλωστε, είναι πιο ασφαλές να το αποφεύγετε εντελώς, καθώς τα πιθανά οφέλη δεν αντισταθμίζουν τους κινδύνους.
Ακολουθεί μια ανάλυση της σχέσης μεταξύ υγείας και αλκοόλ.
Η ελεγχόμενη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προσφέρει ορισμένα οφέλη για την υγεία. Δηλαδή μπορεί:
- Να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιοπάθειας
- Να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής
- Να μειώσει, ενδεχομένως, τον κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων, και ειδικά ισχαιμικά εγκεφαλικά επεισόδια
- Να μειώσει τον κίνδυνο χολολιθίασης
- Να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη
Ακόμα όμως και έτσι, αποδεικτικά στοιχεία για τα παραπάνω δεν υπάρχουν. Επιπρόσθετα, τα παραπάνω είναι οφέλη που δεν ισχύουν για όλους όσους πίνουν.
Η ελεγχόμενη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να έχει θετικές συνέπειες μόνο εάν είστε ενήλικας ή εάν έχετε ήδη λόγους ανησυχίας για καρδιοπάθεια, όπως υψηλή χοληστερόλη. Εάν είστε, όμως, μεσήλικας ή νεότερος ενήλικας, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι ακόμα και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει περισσότερο κακό παρά καλό. Από την άλλη πλευρά, εάν είστε γυναίκα και είστε επιρρεπής στα ποτά, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας για τη λήψη συμπληρωματικών φυλλικού οξέως ώστε να μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού που σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Πάντως, υπάρχουν άλλα μέτρα που μπορούν να ληφθούν προς όφελος της υγείας σας  εκτός από αυτό, όπως η υγιεινή διατροφή και η άσκηση.
Κατευθυντήριες γραμμές για ελεγχόμενη κατανάλωση αλκοόλ:
Το 2010 οι Αμερικανοί διαιτολόγοι σύστησαν ότι σε περίπτωση που επιλέξετε να καταναλώσετε αλκοόλ, θα πρέπει αυτό να το κάνετε με μέτρο που σύμφωνα με αυτούς ισοδυναμεί με ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες και δύο ποτά για τους άνδρες.
Παραδείγματα ορισμένων ποτών:
Μπύρα: 355 ml
Κρασί: 148 ml
Αλκοολούχα ποτά: 44 ml
Πότε πρέπει να αποφεύγουμε την χρήση αλκοόλ;
Θα πρέπει να γνωρίζετε πως ακόμα και η μέτρια κατανάλωση κρύβει κινδύνους. Για παράδειγμα, εάν πίνετε χωρίς την αίσθηση του μέτρου, όπως 4 ή 5 ποτά σε διάστημα λίγων ωρών θα έχετε να αντιμετωπίσετε σοβαρά προβλήματα υγείας. Παρομοίως, εάν πίνετε και οδηγείτε.
Ακολουθούν ορισμένες περιπτώσεις κατά τις οποίες οι κίνδυνοι από την χρήση οινοπνεύματος μπορεί να αντισταθμίζουν τα πιθανά οφέλη για την υγεία:
- Είστε έγκυος ή προσπαθείτε να μείνετε έγκυος
- Παίρνετε φάρμακα που μπορούν να αλληλεπιδράσουν με το αλκοόλ
- Είχατε κάποιο εγκεφαλικό επεισόδιο στο παρελθόν
- Έχετε διαγνωστεί με κατάχρηση αλκοόλ
- Πάσχετε από ηπατική ή παγκρεατική νόσο
- Έχετε καρδιακή ανεπάρκεια ή έχει διαγνωσθεί διατατική μυοκαρδιοπάθεια ή αδύναμη καρδιά
- Πρόκειται να οδηγήσετε ή να χειριστείτε μηχανήματα
Υπάρχουν, επίσης, ορισμένες περιπτώσεις που θα πρέπει να χειρίζεστε με μεγάλη προσοχή. Σε αυτές τις περιπτώσεις η χρήση αλκοόλ χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και μόνο μετά από την άδεια του γιατρού. Τέτοιες περιπτώσεις είναι:
- Έχετε οικογενειακό ιστορικό αλκοολισμού
- Παίρνετε συνταγογραφημένα φάρμακα για πρόβλημα υγείας
- Χρησιμοποιείτε παυσίπονα ή φάρμακα για τον πυρετό
- Έχετε οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του μαστού
- Έχετε προκαρκινικές μεταβολές στον οισοφάγο, στον λάρυγγά σας, τον φάρυγγα ή το στόμα σας
Συνέπειες κατάχρησης αλκοόλ
Αν και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προσφέρει κάποια οφέλη για την υγεία, η ανεξέλεγκτη χρήση, συμπεριλαμβανομένης και της ευκαιριακής-άμετρης περιέχει κινδύνους. Αυτοί οι κίνδυνοι είναι συνήθως δυνητικά σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως:
- Ορισμένες μορφές καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του μαστού, του καρκίνου του στόματος, του λάρυγγα, του οισοφάγου και του ήπατος
- Παγκρεατίτιδα
- Αιφνίδιο θάνατο, εάν έχετε ήδη καρδιαγγειακή νόσο
- Καρδιακή μυϊκή βλάβη (αλκοολική καρδιομυοπάθεια) που οδηγεί σε καρδιακή ανεπάρκεια
- Εγκεφαλικό
- Υψηλή αρτηριακή πίεση
- Κίρρωση του ήπατος
- Αυτοκτονία
- Τροχαίο ατύχημα ή δυστύχημα
- Αλκοολικό σύνδρομο των εμβρύων και άλλα προβλήματα υγείας σε ένα αγέννητο παιδί
Πίνετε αλκοόλ με μέτρο ή ακόμα και καθόλου
Οι τελευταίες διατροφικές κατευθύνσεις καθιστούν σαφές ότι κανείς δε πρέπει να ξεκινά την χρήση οινοπνεύματος ή να το καταναλώνει συχνότερα με βάση τα πιθανά οφέλη για την υγεία. Μην πιέζετε τον εαυτό σας να πίνει αλκοόλ ενώ δεν θέλει. Αλλά εάν πίνετε υπεύθυνα και με μέτρο και είστε υγιείς, μάλλον δεν υπάρχει ανάγκη να το σταματήσετε.
*Η Ειρήνη Μπαμπαρούτση είναι κλινική διαιτολόγος- αθλητική Διατροφολόγος, επιστημονική υπεύθυνη του διαιτολογικού γραφείου «ΘΕΡΜΙΔΑ» κι 

επιστημονικός συνεργάτης Ε.Π.Ο.

πηγή: aixmi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου